Saimaan kanavaristeily

Saimaan kanavan historiaa

Vesitieyhteys Saimaalta Suomenlahdelle ja edelleen Eurooppaan on ikivanha ajatus. Ensimmäiset yritykset Saimaan kanavan rakentamiseksi tehtiin 1500- ja 1600-luvun alussa. Ensimmäinen Saimaan kanava, jossa oli 28 sulkukammiota, valmistui vuonna 1856.
Saimaan kanavaa aloitettiin rakentamaan uudelleen 1920-luvulla, koska kanava alkoi osoittautua liian pieneksi. Tästä ns. kanavan toisesta rakentamisesta oli valmiina noin 40 % ennen toista maailmansotaa.

Sodan jälkeen kanavasta noin puolet jäi Neuvostoliiton alueelle ja vesitieyhteys Saimaalta merelle katkesi yli 20 vuodeksi. Vuonna 1963 alkoi nykyisen kanavan rakentaminen ja sen mahdollisti Suomen ja Neuvostoliiton välinen sopimus, jolla Neuvostoliitto vuokrasi Suomelle Saimaan kanavan Neuvostoliiton puoleisen osan 50 vuodeksi. Uuden kanavan, jossa on kahdeksan sulkua, rakennustyö saatiin valmiiksi vuonna 1968.

Saimaan kanava on avoinna veneilylle koko veneilysesongin ajan ympäri vuorokauden. Kanava muodostaa kokonaisuuden, jonka kaikki kahdeksan sulkua ovat mitoiltaan ja tekniikaltaan samanlaisia. Suurin laivakoko on 82 x 12,2 x 4,35 metriä ja alikulkukorkeus 24,5 metriä.

Saimaan kanavan sulut

1. BRUSNITCHNOEN SULKU
Brusnitchnoen sulku on alin sulku mereltä tultaessa. Sen putouskorkeus on 10,0 metriä.

2. ISKROVKAN SULKU
Iskrovkan sulun putouskorkeus on 11,4 metriä.

3. CVETOTCHNOEN SULKU
Cvetotchnoen sulun putouskorkeus on 5,5 metriä.

4. ILISTOEN SULKU
Ilistoen sulun putouskorkeus on 10,2 metriä.

5. PÄLLIN SULKU
Pällin sulun putouskorkeus on 11,7 metriä.

5b. KANSOLAN LÄPPÄSILTA

6. SOSKUAN SULKU
Soskuan sulun putouskorkeus on 8,3 metriä.

7. MUSTOLAN SULKU
Mustolan sulun putouskorkeus on 7,3 metriä.

8. MÄLKIÄN SULKU
Mälkiän sulun putouskorkeus on 12,4 metriä. Nähtävyyksiä: sulun itäpuolella vanha Mälkiän sulkuryhmä vuodelta 1856 ja kanavamuseo.